fredag 12. januar 2018

PRD-m3



Hydraulic Lifting Crane



Noroff har blitt kontaktet av en kunde for å lage et konseptdesign av en dreibasert hydraulisk løftekran for lastebiler. En hydraulisk løftekran er en liten, manuelt betjent kran som kan monteres bak små lastebiler.
Etter bygging av krankonseptet, vil jeg animere kranens hovedfunksjoner for kunden.

-        Høyde – sylinder inn og ut som deretter løfter armen opp og ned.
-        Forlengelse av armen (inn/ut)
-        Dreie av kranens øverste del.


Produksjon


Dette var en litt mer utfordrende oppgave. Ettersom jeg ikke hadde noe særlig mål å gå etter bortsett fra dette bilde og en BOM (part list):






Så jeg lette gjennom alle artikkelnumrene som stod oppført i BOM listen og utforsket nettsiden Norsk Stål Katalog, hvor jeg kunne finne ut hvor bred de forskjellige objektene var.

Jeg valgte å starte øverst på BOM listen.


Extension arm:


Dette er den delen som er en forlengelse av kranen.
Her tok jeg noen ca. mål på hulene.






Arm:

Denne kom jeg ofte tilbake igjen til å endret hvordan den skulle holde seg i forhold til holding arm. Og hvordan vinklingen ville bli og at det ikke ble noe krasj med objektene når de roterte.
Bortsett fra det, var den forholdsvis grei. Jeg valgte å bruke emboss med ca 0,5 mm inngravering på teksten.




Holding arm:


Her brukte jeg sweep kommandoen for å få den vinklet.
Her var jeg heller ikke sikker på vinklingen, men jeg tok det på feelingen.
Jeg så ofte på hvordan et hydraulisk løfte kran så ut på google, så jeg sammenlignet mye fra bilder.















Shaft steel:


Jeg er litt usikker på hvorfor jeg kalte denne for shaft steel. Men det virket logisk med navnet der og da. Vet ikke hva en slik holder heter.
Her brukte jeg loft for å utføre den smale delen av sylinderen nederst. 














Stand:


Denne gjorde jeg til en grounded part in origin i assembly. Fordi jeg regnet med at den skal stå fast når man bruker kranen.
















Hydraulic hand pump:




Her lagde jeg to forskjellige part filer. Dette var fordi jeg ville jo gjerne at den skulle vise at sylinderen gikk opp og ned i animasjonen. Og jeg ble litt usikker på om den gjorde det hvis jeg lagde de i en part fil.
Sylinderen valgte jeg å kalle Hydraulicsystem og pumpen for Hydraulic pump:
                              











                                            Denne var litt vanskelig å tegne, for her hadde jeg ikke mål i det hele tatt. Å fikk ikke noe særlig ut fra nettsiden om hydraulisk pumpe. Så her var det ren gjetting.

Jeg satt alle objektene jeg var ferdig med inn i en assembly fil for å se hvordan det ble seende ut. og det var her jeg så f.eks at hydraulic pump var altfor liten i forhold til de andre objektene. Det var slik jeg endret på størrelsene.

Håndtakene tok jeg helt til slutt.





Forholdvis enkle å tegne. Men jeg valgte å ikke tegne handle 2 noe mer avansert enn «virkeligheten» siden dette er håndtaket til pumpen. Den skal jo selvfølgelig gå inn med pumpesystemet, men det blir for avansert. Og vi skulle ikke ha fokus på det nå, så da valgte jeg å la være.



Konklusjon:


Denne modulen var veldig utfordrende. Jeg hadde ingen mål, å ingen dwt. Fil å gå etter. Som vi har fått før. Så her var det mye på å se på andre plantegninger av en slik type pumpe. Men det var få av de på nett.

Å tegne objektene gikk ganske bra. Og jeg fikk endret det jeg så var feil i ettertid når jeg holdt på i assembly fil samtidig som part filene.
Jeg slet derimot veldig med Constraints. Da jeg begynte å sette sammen objektene, gikk det forholdsvis ganske så greit. Til jeg fant ut at de begynte å leve sine egne liv. Og da skjønte jeg at jeg hadde constrainet de feil. Rotasjonene var vanskelig å få til, for alt begynte å bevege på seg hvis jeg bevegde på en part.
Så jeg begynte å google alt som hadde med det å gjøre. Å skjønte at jeg måtte ha flere constraints i objektene. Men likevel ble det ikke riktig da jeg skulle animere.
Uansett hva jeg gjorde, ble det feil.
Så jeg valgte å begynne helt på nytt, (altså bygge opp en ny assembly fil.)
Det var da jeg gjorde Stand til grounded in origin. Etter det gikk det ganske greit. Jeg passet på at det skulle bevege seg slik det skulle gjennom hele prosessen. Men når jeg da kom i gang med animasjonen igjen, ble resultatet omtrent det samme.
Så i Elevation animasjonen kan du se at jeg ikke har festet sylinder delene til pumpen med arm. Det er fordi jeg hadde lest meg opp på alt når det kom til bevegelser og i animasjon i inventor 2017 boken og ha jeg har fått fra forum, men likevel ble det feil. Å innser at animasjon ikke er min sterkeste side her. Som du selv vil se på de animasjonene jeg har.
Dessverre måtte jeg bare ta en avgjørelse på at de blir som de blir. Fordi det tok meg flere dager å holde på. Og det brukte mye av tiden min, og nå er det på tide å levere inn produktet.
Så her må jeg få en som kan vise meg hvordan jeg gjør det.

Ellers gikk alt annet ganske greit. Slet litt med idw filen siden deler av min explode Hydraulic lifting crane ble gjort om til hidden i drawing. Etter mye søk og mye lok med hvorfor det skjedde, fant jeg ut at det var så simpelt som å endre BOM structure i assembly filen ra Reference til Default.

Vanskelig oppgave å komme seg igjennom, men jeg fikk det sånn halvveis til tilslutt.

Enjoy!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar